למה כל עסק חייב לכתוב חזון?

ולמה החזון הוא המרכיב הסודי של כל עסק?

חזון, אני מסתכלת עליו כאל: המרכיב הסודי שחייב להיות בכל עסק למה בכלל צריך לכתוב אותו.

״זה רק לעסקים גדולים לא?״ אומרים לי לא מעט בעלי עסקים.
״חזון זה גדול מידיי״, בטח את חושבת לעצמך, זו מילה ענקית מחייבת מלחיצה, ואת בכלל עסק קטן, עצמאית, כן רוצה לגדול אבל חזון? זה גדול.

נכון, את צודקת, 
זה משהו גדול, משמעותי, מחייב ובעיקר חזון הוא כמו מגדלור, הוא מאפשר לנו בעסק להמתח, לגדול, לשאוף למשהו שהוא יותר רחוק ומאפשר לעסק להתרחב, להתעצם.
כי אין מצב של עמידה במקום, עמידה במקום היא כמו צעידה אחורה, לכן – החזון מאפשר כמו בטבע, לצמוח.

לאן?
כל אחת והצמיחה שלה, והרצון העמוק שלה.

אני מאמינה היום שבכל עסק צריך להיות חזון עסקי, בלי קשר לגודל של העסק.

אז מה זה חזון?

במילון ההגדרה לחזון היא:
1. תמונת עתיד מיטבית – אופטימלית (לפודקאסט)
1. תְּמוּנָה שֶׁאָדָם רוֹאֶה בַּחֲלוֹמוֹ, בְּדִמְיוֹנוֹ אוֹ בְּעֵינֵי רוּחוֹ. וְהָיָה כַּחֲלוֹם חֲזוֹן לַיְלָה"
2. מַרְאֶה נְבוּאִי, נְבוּאה
אני רוצה להציע – שתראי את החזון כמו מגדלור,
מגדלור הוא כמו אור מנצנץ בקצה הדרך אי שם – גבוה שמוליך אותך את המסלול, מסתכלים עליו כל הזמן והוא שם כל הזמן. גם אם לפעמים הוא נראה – קצת רחוק. גם אם לפעמים יש עננים והמגדלור נעלם קצת, גם אם לפעמים הדרך נראית מפותלת מתמיד, מלאת מהמורות, רצופת אתגרים. הוא שם.

דבר ראשון – בתת מודע, הוא תמיד שם, רואים אותו.
דבר שני – בגלל שרואים אותו זה מאפשר כל הזמן להתקרב אליו.

בואי נראה דוגמאות לחזון:
1. ליברה: 

זוהי חברת ביטוח – מאוד צעירה, בישראל חברות ביטוח הן ותיקות, מאוד מבוססות, וכבר שנים אין חברת ביטוח חדשה בישראל. אבל אתי, עובדת שנים בעולם הביטוח, ורוצה לשנות את עולם הביטוח, אתי מגיעה לחברת מיתוג ואומרת להם: אני רוצה לפתוח חברת ביטוח, ואז מתחיל סט של שאלות, והיא אומרת – באנו לשנות את עולם הביטוח – ולכן- שותפות שקיפות הן הבסיס לחברת הביטוח וכל פעולה שהם יעשו – תחזק תייצג את הפעולות שלהם

זה החזון של ליברה:
״ליברה, חֶבְרת הַבִּיטוח הַחדשה של ישראל, קמה כֵּדי לשנות את כללי המשחק בעולם הביטוח, בדגש על שותפות, הוגנות, שירות והתאמה אישית״
תוך 4 שנים – זו חברה בשווי 450 מליון ש״ח.

2. החזון של: ״סבון של פעם״:
״שואפת להפוך את זמן הרחצה לחוויה הוליסטית, מפנקת ומרגיעה במיוחד לכל אחד״

3. איקאה – מה החזון של איקאה?
״ליצור חיי יומיום טובים יותר עבור אנשים רבים.״

ובאמת, כל מוצר שנמצא בחנות כשמסתכלים על זה – הוא עונה על הקריטריון הזה כי אם עכשו – הם חושבים לפתח עוד מוצר ארון, אבל הארון הזה – לא יענה על הקריטריון הבסיסי של החזון – הארון לא יכנס למאגר המוצרים שלי איקאה.

כל פעולה עסקית שלא מחזקת, מוסיפה מעשירה, מקדמת את החזון – נגנזת.

4. החזון של ״גוגל״:
״לארגן את המידע בעולם ולהפכו נגיש ושימושי בצורה אוניברסלית״

ברור לנו כשאנו מוצאים את התכנים בגוגל – הכל מאוד נוח, מאורגן.רוצים למצוא את הדרך יש את המפות, התרגום, נכון -הם מארגנים לנו את המידע בצורה תהיה לנו קלה להתמצע בתוך כל המידע הקיים בעולם, אבל – ידעתם שהם ניסו לפני כמה שנים לפתח רשת חברתית?
כן – לגוגל היתה רשת חברתית, כמובן שהייתי בה.. כי אני בודקת כל דבר..
כמו שהיא עלתה ולמרות שהיו מלא משאבים – היא התרסקה. למה? אחת הסיבות היא כי זה לא ישב עם החזון, כי הקהל לא האמין לזה, וכמו שאתם מתארים לעצמיכם הושקעו תקציבי ענק – וזה לא עבד!

אז אנחנו מבינים – שלא כסף יגרום למוצר בעסק – לעבוד או לא.

אז מה המשמעות של חזון בעסק?

אז זה מה זה חזון בעסק?
זו החלטה פנימית, עמוקה של עסק, זה לא משהו הלקוחות חייבים לדעת עליו בצורה היא מוחצנת, אבל חזון יאפשר לבעלת העסק להבין – מה נכון לה לעשות, מה להתקדם, ומה ליצור.
החזון, המגדלור, הוא התקשורת שלי עם הקהל, מאפשר לי בעסק להיות יותר מדוייקת בכל פעולה.
הוא תופר את כל החלקים – הוא מה שמוביל את הדרך שלך.
זה משהו פנימי.
שלך עם עצמך.
וכשאין חזון – אנחנו מדברים על המוצר ולא על הערכים שמובילים אותנו.
ולדבר על המוצר – הופך אותנו להיות כמו כולם.
וכשאין חזון – אנחנו מתברברים..ולא יודעים מה דבר הבא.

זה המרכיב הסודי של בעלי העסקים:

וזה – המרכיב הסודי, שרוב העסקים הקטנים – פשוט שוכחים
אותו.

שרוב בעלי העסקים – אינם נותנים לו מספיק מקום וחשיבות בעסק

  • אן אני הולכת?
  • מה אני עושה עכשו?
  • איזה מוצר אני מפתחת,
  • לאן אני רוצה להגיע?

כשיש חזון כל ההחלטות משתנות והתמונה הרבה יותר ברורה. 

ולכן – כשבעלי עסקים לא יודעים לאן הם רוצים ללכת – אז הם מבולבלים, והמסרים שלהם משתנים, והשיווק שלהם לא מהודק –
והכל הכל יוצר כאוס ולא מבינים למה הקהל שלהם לא מגיע אליהם?

דוגמאות של חזון, שנכתבו עם לקוחות שלי:

זהו החזון שכתבתי עם לקוחות שלי. 
כתיבת החזון לוקחת זמן, אני קוראת לשלב הזה: התפלפלות על המילים.
עוד המלצה היא: לכתוב אותו אחרי שתסיימי תעזבי אותו לכמה ימים, תסגרי את המחברת את הקובץ במחשב בו כתבת אותו. ותחזרי אחרי כמה ימים תפתחי אותו, קראי אותו שוב ושוב וגם בקול, תשמעי את עצמך מקריאה אותו, ואז תמשיכי לדייק ולחדד את המילים הכתובות בו, לכל מילה יש משמעות, לכל בחירה יש משמעות,
זה ממש חלק מזימון מציאות שאנחנו עושים על מנת לקדם ולראות את העתיד העסקי לפני שהוא קרה, 
ולתכנן את הדרך, ולעשות את הבחירות הנכונות בכל מה שנבחר לעשות בו

והחזון שלי הוא:

אני אגלה לך עוד סוד למה את רוצה לכתוב לעצמך חזון: אין יותר תחרות!

כשיש הרבה בעלות עסקים שעושות מה שאת עושה, את גוללת באינסטגרם ואת מתחילה להרגיש את העיקצוץ הזה של:

  • ״איך היא חשבה על המוצר הזה״
  • ״איך היא עשתה את זה?״
  • ״למה לה יש על כך הרבה לקוחות ואצלי היומן ריק.״

זה בדיוק הרגע להסתכל שוב על החזון שלך, לקרוא אותו.
ולהבין – שמה שמוביל אותך, היא תמונה הרבה יותר גדולה, רחבה ומשמעותית.
וכך – בהתבוננות על החזון את חוזרת אל עצמך:
את יודעת מה מניע אותך,
מה מוביל אותך,
ופתאום מתכנסת פנימה.
ונזכרת בכל מה שאת מביאה לעולם, וכל מה שאת רוצה לעשות.
ופתאום, הכל מתגמד, משתנה.
ומאפשר לך לצמוח עם מחוייבות – אך ורק – לעצמך.
וההסתכלות החוצה פחות מכאיבה, מסתכלת פנימה אל עצמך, מתעצמת, מתחברת מעצם הבנה שלך יש את הדרך שלך, המטרות שלך והחזון הוא מהגדלור שמראה ומכוון לך את הדרך.

אז כתבי לי כאן למטה,
כתבת חזון?
יש לך חזון בעסק?

הצטרפי למסע

הרשמי למגזין:
״עצמאיות ששואפות ליותר״ 
ירחון שבכל חודש למייל תקבלי כלים, נושא להעמיק בו בעסק, קייס סטדיי, כדי לראות את העסק שלך באור חדש ולאפשר לך לצמוח איתו.

אולי יעניין אתכם גם...

איך לבלוט באינסטגרם?

באינסטגרם התמונה – היא הגורם המרכזי שיגרום למי שגולל בפיד לעצור, רק לאחר כמן הוא יקרא את התוכן האיכותי שכתבת, כדי שלגרום לו לעצור, אני מזמינה אותך להכיר את סוגי הויזואל הכי אינסטגרמייים שיש – כדי למשוך תשומת לב לשנייה אחת נוספת שהיא משמעותית בעולם של מדיה.
קראי עוד »

ארבע ההסכמות

4 ההסכמות זו דרך חיים שנלמדת בהוואי, שמאפשרת איך לחיות את החיים בצורה שתתן יותר שלווה, נינוחות וחיים מאושרים.
קראי עוד »

20 שאלות שתשאלי את עצמך לפני צילומי תדמית

צילומים בעסק הם כבר לא הוצעה הם השקעה שמניבה יציגות עסקית ולקוחות שמתייחסים אלינו כאל מותג רציני משמעותי, כשמצטלמים בצורה מקצועית יש הרבה חומרים גלם לעבוד איתם בכל צורך שיווקי, אלו 20 השאלות שאת צריכה לשאול את עצמך רגע לפני שאת יוצאת לצילומים.
קראי עוד »
לחצי להתחלת שיחה
בואי נדבר, כתבי לי
בואי נדבר
אני מחכה להכיר אותך